Čo robiť po krachu cestovky? Máte nárok na návrat aj odškodnenie za zrušený zájazd

Cestovky musia byť zo zákona povinne poistené proti úpadku. Máte tak šancu, že svoj pobyt v prímorskej destinácii či spoznávací zájazd dokončíte a vrátite sa domov podľa plánu.

Ak sa musíte vrátiť skôr, máte právo na kompenzáciu časti uhradenej ceny. Ak ste za zájazd vopred zaplatili zálohu alebo celú sumu a potom ho zrušia, k peniazom by ste sa mali časom dostať.

V prípade úpadku cestovky, ako aktuálne nitrianskej HappyTravel, má príslušná poisťovňa z uzatvorenej poistky zabezpečiť návrat cestujúcich zo zahraničia.

Zároveň preplatí uhradenú cenu za zájazd, ak sa neuskutočnil, ako aj rozdiel medzi cenou zaplatenou cestovke a cenou čiastočne poskytnutého zájazdu.

Keď začne konať poisťovňa

„Ochrana klientov v prípade úpadku cestovnej kancelárie je detailne riešená v zákone o zájazdoch a vychádza z európskej legislatívy," uviedla pre Štandard podpredsedníčka predstavenstva cestovnej kancelárie Satur Travel Ľudmila Masariková, ktorá je poverená vedením Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA).

Klienti, ktorí sú v čase vyhlásenia úpadku v zahraničí, majú nárok na zabezpečenie repatriácie na Slovensko. „Klienti, ktorí majú ešte len vycestovať alebo zaplatili celú či časť ceny zájazdu, prípadne tí, ktorí síce vycestovali, ale dovolenku nemohli z dôvodu úpadku absolvovať v plnom rozsahu, sa môžu obrátiť na poisťovňu," potvrdila Masariková.

Ako podotkla, môžu si tak uplatniť svoju pohľadávku voči cestovnej kancelárii na vrátenie zaplatených peňazí, na čo majú lehotu šesť mesiacov. „Následne prichádza k odškodneniu klientov zo strany poskytovateľa ochrany proti úpadku cestovnej kancelárie, väčšinou teda ide o poisťovňu," vysvetlila Masariková.

Dovolenka na španielskom ostrove Ibiza. Foto: Radovan Stoklasa/TASR

Pozor na poistku a zmluvu

Pred zakúpením zájazdu by ste si mali overiť, či má vybraná cestovka platne zabezpečenú ochranu, teda poistenie proti úpadku. Verejne prístupný zoznam cestovných kancelárií vedie na svojom portáli Slovenská obchodná inšpekcia (SOI).

Obsahuje údaje o zabezpečení ochrany pre prípad úpadku cestovky, čiže o platnej zmluve medzi ňou a poisťovňou. Zoznam svojich približne tristo členov, ktorí musia byť poistení voči úpadku, má aj SACKA.

„Zároveň odporúčame venovať pozornosť obsahu zmluvy o zájazde, obchodným podmienkam a rozsahu ponúkaných služieb," informoval Štandard vedúci odboru ochrany spotrebiteľa v SOI Marián Jargaš.

Riziko možno znížiť

„Spotrebitelia by si mali vyberať zájazdy iba od subjektov, ktoré sú zapísané v zozname cestovných kancelárií vedenom SOI," uviedol s tým, že tak sa výrazne znižuje riziko spojené s možnými finančnými stratami v prípade neplnenia alebo úpadku cestovnej kancelárie.

Zákon o zájazdoch a spojených službách cestovného ruchu zároveň ukladá cestovným kanceláriám povinnosť tieto údaje SOI pravidelne oznamovať.

„Do zoznamu sa tiež zaznamenávajú prípady, keď cestovnej kancelárii vznikne zákonný zákaz uzatvárať zmluvy o zájazde a sprostredkovávať spojené služby cestovného ruchu, ak nemá zabezpečenú ochranu pre prípad úpadku v zákonom stanovenej výške," priblížil Jargaš. Ak cestovka príde o oprávnenie na prevádzkovanie svojej činnosti, vyčiarknu ju zo zoznamu.

Peniaze sú chránené aj pri krachu

„Jedným z hlavných poslaní SACKA je zabezpečiť, aby na trhu fungovali iba cestovné kancelárie a cestovné agentúry, ktoré majú splnené všetky zákonné povinnosti, v prípade cestovných kancelárií najmä zabezpečenú ochranu pre prípad úpadku," informovala Masariková. Vďaka tomu sú podľa nej peniaze klientov chránené aj v prípade insolventnosti cestovky.

Takýchto prípadov bolo na Slovensku minimálne. Úpadok cestoviek je na Slovensku, oproti iným štátom Európy, zatiaľ skôr ojedinelý. Pred krachom HappyTravel, ktorá vyhlásila úpadok 1. júla a patrila medzi stredne veľké cestovky, sa dostali do konkurzu počas pandémie COVID-19 Aeolus a FIRO-tour. Za uplynulých päť rokov nebol zaznamenaný úpadok väčšej a významnejšej domácej cestovnej kancelárie.

„Cestovanie cez cestovné kancelárie ponúka spotrebiteľom práve tú extra istotu pri ich dovolenkách,
že aj v prípade krachu cestovnej kancelárie sa má kto o nich postarať,“ poznamenala Masariková. „Na rozdiel od individuálne zabezpečenej dovolenky, kde v prípade zrušenia letu, krachu leteckej spoločnosti alebo zatvorenia hotela sú klienti ponechaní sami na seba,“ dodala.

Ilustračná snímka. Foto: Pixabay.com

Ľudia často naletia na nízke ceny

SACKA dlhodobo upozorňuje aj na nelegálne cestovné kancelárie a cestovné agentúry, ktoré pôsobia na slovenskom trhu bez živnostenského oprávnenia a bez poistenia insolventnosti, pričom ľudia často naletia na mimoriadne nízke a lákavé ceny. „To však nebol prípad spoločnosti HappyTravel,“ uviedol generálny tajomník SACKA Radoslav Oliver Košík.

SACKA nedávno odhalila ďalší rizikový portál Travelcom, ktorý ponúka zájazdy, pričom zistené skutočnosti smerujú k podvodu. Cestovná skupina TUI, na ktorú sa web odvoláva a prezentuje sa ako spolupracujúci subjekt, podľa asociácie nemá o tomto webe ani spoločnosti žiadnu vedomosť, ani s ním nemá žiaden zmluvný vzťah.

Upozornili na to obchodnú inšpekciu. Ľudí vyzvali k opatrnosti v online priestore a ku kupovaniu dovoleniek výhradne cez overené cestovné kancelárie a cestovné agentúry, ktoré sú na webe v zozname obchodnej inšpekcie a SACKA.

Ako zvládať krízové situácie

Cestovné poistenie je neoddeliteľnou súčasťou zodpovedného cestovania. Napriek tomu cestovné kancelárie a cestovné agentúry stále evidujú stovky svojich klientov, ktorí napriek rizikám cestujú bez uzatvoreného cestovného poistenia.

Asociácia pred začiatkom letnej sezóny v spolupráci s občianskym združením Svetluna pripravila školenia pre delegátov cestovných kancelárií, ktoré im majú pomôcť lepšie zvládať mimoriadne situácie, ktoré by mohli v zahraničí nastať.

„Delegáti cestovných kancelárií sú často prví, na ktorých sa v takýchto chvíľach ľudia obracajú,“ uviedla zakladateľka spomínaného združenia Petra Podhorcová. Delegátom cestoviek umožnia poskytnuté informácie v krízových situáciách správne reagovať.

„Zároveň im bude k dispozícii aj nonstop linka, na ktorej môžu zabezpečiť klientom právne či psychologické poradenstvo, ale aj potrebnú administratívnu podporu,” vysvetlila Podhorcová.

Ilustračná snímka. Foto: Jaroslav Novák/TASR

Slováci mierne viac cestovali

Obyvatelia Slovenska v roku 2024 absolvovali doma a do zahraničia viac ako 11 miliónov súkromných ciest spojených s prenocovaním. Ich počet medziročne mierne vzrástol, ale stále bol o sedem percent nižší ako v rekordnom predpandemickom roku 2019.

Ako informoval Štatistický úrad SR, naďalej dynamickejšie rástol počet a podiel zahraničných ciest. Ich podiel rastie od roku 2020 a vlani stúpol na 39 percent, čo bolo o tri percentuálne body viac ako v poslednom roku pred pandémiou.

Väčšinu ciest minulý rok uskutočnili obyvatelia na Slovensku. Bolo ich skoro sedem miliónov, medziročne o tri percentá menej. K hodnotám v roku 2019 chýbalo ešte viac ako desať percent, čiže 790-tisíc ciest.

„Najčastejšie na pobytoch v rámci Slovenska strávili cestujúci jednu až tri noci. Takéto krátkodobé dovolenky tvorili takmer tri štvrtiny všetkých domácich pobytov - vyše päť miliónov ciest,” informovala hovorkyňa štatistikov Jana Morháčová.

Dlhodobé pobyty na štyri a viac nocí mali podiel cez štvrtinu ciest po Slovensku - bolo ich 1,8 milióna a ich počet medziročne klesol o šesť percent.

Ciest do zahraničia pribudlo

Slováci uskutočnili vlani 4,4 milióna ciest do zahraničia. Ich počet sa medziročne zvýšil o 11 percent. Nárast bol pri dlhodobých aj krátkodobých cestách.

„Stále dominovali dlhodobé pobyty, ktoré tvorili necelé dve tretiny zo všetkých cezhraničných ciest. Minuloročná dynamika pomohla krátkodobým pobytom prekonať predcovidovú úroveň o šesť percent,” uviedla Morháčová. Dlhodobé pobyty zaostávali už len o necelé štyri percentá.

Najnavštevovanejšou krajinou v rámci zahraničných ciest bolo vlani tradične Česko, kam smerovala viac ako pätina ciest do zahraničia. Slováci tam absolvovali vyše 930-tisíc pobytov.

Druhé najnavštevovanejšie bolo Chorvátsko. Slováci do tejto najobľúbenejšej prímorskej krajiny pri Jadrane uskutočnili vyše pol milióna ciest. Ďalšími dovolenkovými krajinami v rebríčku obľúbenosti boli Maďarsko, Taliansko, Poľsko a Turecko, nasledovali Rakúsko a tradičná letná destinácia - Grécko.